Preiļu 1. pamatskolas skolēni piedalījās Zinātnes festivāla aktivitātēs.
Šī gada 24. septembrī Preiļu 1. pamatskolas 8. un 9. klašu skolēniem bija iespēja doties uz Daugavpils Universitāti, lai piedalītos 10. Daugavpils zinātnes festivālā. Šogad festivāla tēma bija gaisma. Gaismas īpašo dabu dažādās izpausmēs varēja iepazīt izstādēs, radošās darbnīcās, diskusijās, ēnu spēlēs, meistarklasēs un daudzās citās aktivitātēs, kā arī tiekoties ar interesantiem cilvēkiem.
Daugavpils Universitātes Zinātņu prorektore Inese Kokina, popularizējot pasākumu, teica: „Zinātnes festivāls ļauj iepazīt zinātnes pasauli, pavērot, kā tā tiek izmantota mūsu ikdienas dzīvē, uzzināt jaunus un pārsteidzošus faktus par labi zināmām un ierastām lietām un procesiem. Festivāla mērķis ir vienkāršā un uzskatāmā veidā izglītot sabiedrību par aktuālām zinātnes tēmām, rosināt jauniešus pievērsties zinātniskiem pētījumiem. Tā laikā ir paredzēti pasākumi dažādām mērķauditorijām – skolēniem, skolotājiem, studentiem, uzņēmējiem, pašvaldību darbiniekiem u.c.”
Daugavpils Universitātes korpusi Parādes ielā 1, 1A un Vienības ielā 13 bija kļuvuši par zinātnes un jaunatklāsmes centru, kurā varēja uzzināt interesantas lietas par un ap gaismu, iepazīt zinātnisko laboratoriju ikdienas darba ritējumu, darboties meistarklasēs, piedalīties aizraujošās lekcijās, spēlēs un konkursos, apgūstot daudz jaunu un interesantu zināšanu.
Skolēni piedalījās dažādās nodarbībās:
• „Uzmanību – elektrība!” A/S „Sadales tīkli” izglītojošas elektrodrošības nodarbības
ar mērķi atgādināt bērniem un jauniešiem elektrodrošības pamatnoteikumus, iemācīt atpazīt brīdinošās zīmes pie elektroietaisēm un ikdienā novērtēt bīstamas situācijas, lai pasargātu sevi un apkārtējos no nelaimes.
• „Acīgs un manīgs.” Dalībniekiem bija iespēja noteikt redzes asumu; pārbaudīt acs redzes laukus dažādām krāsām; pārbaudīt redzes īslaicīgo atmiņu; izmēģināt redzes uztveres jociņus – optiskās ilūzijas; praktiski apgūt vingrojumus, ko var veikt ilgstoši strādājot pie datora.
• „Ēnas transformācijas.” Darbnīcā tika veidoti pašportreti, izmantojot pašēnu profilā, kura tika iegūta ar gaismas palīdzību. Portreti tika izstrādāti izmantojot grafiskus izteiksmes līdzekļus, kā arī kolāžas tehniku.
• „Neparastie 3D kukaiņi.” Meistarklases dalībniekiem bija iespēja strādāt radoši un no netradicionāliem materiāliem – putuplasta (putupolistirola) un krāsainiem elektrības kabeļa vadiem – izgatavot interesantas un oriģinālas lietas – neparastus kukaiņus.
• Zinātnes pilsētiņa. Skolēni varēja piedalīties dažādās darbnīcās par dzīvo dabu, fizikas,
bioloģijas un ķīmijas noslēpumiem, valodām u.c. zinātņu nozarēm. Lieli un mazi varēja pārbaudīt savu atjautību spēlēs, viktorīnās, interaktīvās nodarbībās, darboties mākslinieku darbnīcās.
• Gaismas izpētes laboratorija. Ikdienā tik pazīstamā gaisma sevī slēpj dažādus noslēpumus. Lai tos atklātu, skolēni nopietni un pa jokam, tika aicināti pētīt gaismas dabu un atklāt tās noslēpumus.
• Darbnīca „Spīdošā ķīmija”. Darbnīca sniedza iespēju ieraudzīt šķīdumu „auksto” gaismu un krāsainas gaismas paraugus.
“Ļoti patika gaismas demonstrējumi, it īpaši krāsu spektra ieraudzīšana caur pašgatavotu prizmu. Ieinteresēja arī ilūzijas: monētas pazušana kārbiņā ar spoguļa palīdzību, kurš aplis griežas ātrāk, melnie un baltie punkti, no nekrāsainas bildes krāsaina, u.c. Manuprāt, "nepaej garām" ļoti labi varēju izvingrināt muskuļus (arī mutes, jo visu laiku smaidīju! Sievietes, kas reklamēja karjeras nedēļu, palīdzēja man atrast īsto profesiju. Ķīmiķi manī pamodināja zinātkāri, vēlējos, kaut viņiem būtu vairāk, ko parādīt... Diemžēl ar dzejnieku un rakstnieku vārdu atminēšanu man negāja spoži,” savus iespaidus pēc pasākuma apmeklējuma atklāja Evita no 9.a.
“ Man visvairāk patika, tad, kad stāstīja par vecu zaru , kurā ir ļoti daudz ķērpju sugu un kukaiņu! Tas bija patiešām interesanti, jo liekas, kā vienā zarā var būt tik daudz dzīvības. Vēl man patika, kad darbojāmies aplī, dejojām, spēlējām spēles. Izrādījās, ka man ir "3. acs", jo es redzēju 3D attēlus, cik es sapratu, kurus redz cilvēki, kuriem ir tā "3. acs" Iemācījos atpūtināt acis. Un pie reizes pārbaudīju redzi. No šī pasākuma man par piemiņu būs mani pirkstu nospiedumi, jo bija iespēja uztaisīt pirkstu nospiedumus, tāpēc es šo iespēju nelaidu garām, ” savas domas pauda Līva no 9.c.
“ Bija ļoti interesantas darbnīcas. Man personīgi vislabāk patika darbnīca, kur stāstīja par karjeru, kādu karjeru Tu gribi izvēlēties, vai tev šī profesija tiešām ir piemērota. Esmu apmierināta, ka aizbraucu uz šo pasākumu, man visas darbnīcas ļoti patika, gribētu vēlreiz aizbraukt uz tādām darbnīcām, ” pastāstīja Emīlija no 9.b.
“Man ir liels prieks par to, ka bija šāda iespēja. Brauciens bija ļoti patīkams, pozitīvs un izzinošs.
Vislabāk atmiņā palika darbnīca, kurā stāstija par ļoti retiem un aizsargājamiem kukaiņiem. Tas likās ļoti interesanti. Nekad nebūtu iedomājusies, ka koka bluķis ir mājvieta tik daudziem kukaiņiem un, ka uz tā var atrasties vairāk nekā 20 ķērpju un sūnu sugu.
Patika nelielā izklaides pauzīte, kurā varēja izkustēties un izdancoties. Tās laikā es iemācījos spēli, kura noteikti noderēs kādās ballītēs vai pasākumos. No tā es guvu enerģiju turpmākajai dienai.
Ieguvu papildus informaāciju par gaismu,lēcām, gaismas stariem. Atausa atmiņā zināšanas no pagājušā gada. Ļoti novērtēju to, ka satiku profesiju konsultanti, kas palīdzēja man saprast par tālākajiem dzīves mērķiem.
Atbraucu mājās ar nogurumu no lielajām emocijām. Tas bija iespaidīgs un zināšanam bagāts brauciens. Paldies skolotājām, kas to noorganizēja!” savus iespaidus pauda Kristīne no 9.b.
“ Vēl mums bija iespēja piedalīties improvizācijas teātra stundā. Manuprāt, vislabāk patika „Zinātnes pilsētiņas” piedāvātais, kur varēja vērot DNS atdalīšanu, iepazīt spīdošas vielas, pārbaudīt savu reakciju, iepazīt augus, vēsturi. Ikvienam no mums bija iespēja pārbaudīt redzi, apgūt redzes vingrinājumus, pārbaudīt acis optiskajās ilūzijās un uzzināt ko jaunu par mūsu acīm. Liela piekrišana bija karjeras nedēļas ietvaros izveidotajam karjeras stūrītim. Īpaša atsaucība bija no devītajiem.
Paldies par doto iespēju iepazīt fiziku, ķīmiju, bioloģiju un citas nozares no savādāka skatupunkta, varētu pat teikt ar citu skatienu. Paldies fizikas skolotājai Lailai Vibornajai un matemātikas skolotājai Mairitai Grišulei, ” savās pārdomās dalījās Anete no 9.c.
Daugavpils Universitātes Zinātņu prorektore Inese Kokina, popularizējot pasākumu, teica: „Zinātnes festivāls ļauj iepazīt zinātnes pasauli, pavērot, kā tā tiek izmantota mūsu ikdienas dzīvē, uzzināt jaunus un pārsteidzošus faktus par labi zināmām un ierastām lietām un procesiem. Festivāla mērķis ir vienkāršā un uzskatāmā veidā izglītot sabiedrību par aktuālām zinātnes tēmām, rosināt jauniešus pievērsties zinātniskiem pētījumiem. Tā laikā ir paredzēti pasākumi dažādām mērķauditorijām – skolēniem, skolotājiem, studentiem, uzņēmējiem, pašvaldību darbiniekiem u.c.”
Daugavpils Universitātes korpusi Parādes ielā 1, 1A un Vienības ielā 13 bija kļuvuši par zinātnes un jaunatklāsmes centru, kurā varēja uzzināt interesantas lietas par un ap gaismu, iepazīt zinātnisko laboratoriju ikdienas darba ritējumu, darboties meistarklasēs, piedalīties aizraujošās lekcijās, spēlēs un konkursos, apgūstot daudz jaunu un interesantu zināšanu.
Skolēni piedalījās dažādās nodarbībās:
• „Uzmanību – elektrība!” A/S „Sadales tīkli” izglītojošas elektrodrošības nodarbības
ar mērķi atgādināt bērniem un jauniešiem elektrodrošības pamatnoteikumus, iemācīt atpazīt brīdinošās zīmes pie elektroietaisēm un ikdienā novērtēt bīstamas situācijas, lai pasargātu sevi un apkārtējos no nelaimes.
• „Acīgs un manīgs.” Dalībniekiem bija iespēja noteikt redzes asumu; pārbaudīt acs redzes laukus dažādām krāsām; pārbaudīt redzes īslaicīgo atmiņu; izmēģināt redzes uztveres jociņus – optiskās ilūzijas; praktiski apgūt vingrojumus, ko var veikt ilgstoši strādājot pie datora.
• „Ēnas transformācijas.” Darbnīcā tika veidoti pašportreti, izmantojot pašēnu profilā, kura tika iegūta ar gaismas palīdzību. Portreti tika izstrādāti izmantojot grafiskus izteiksmes līdzekļus, kā arī kolāžas tehniku.
• „Neparastie 3D kukaiņi.” Meistarklases dalībniekiem bija iespēja strādāt radoši un no netradicionāliem materiāliem – putuplasta (putupolistirola) un krāsainiem elektrības kabeļa vadiem – izgatavot interesantas un oriģinālas lietas – neparastus kukaiņus.
• Zinātnes pilsētiņa. Skolēni varēja piedalīties dažādās darbnīcās par dzīvo dabu, fizikas,
bioloģijas un ķīmijas noslēpumiem, valodām u.c. zinātņu nozarēm. Lieli un mazi varēja pārbaudīt savu atjautību spēlēs, viktorīnās, interaktīvās nodarbībās, darboties mākslinieku darbnīcās.
• Gaismas izpētes laboratorija. Ikdienā tik pazīstamā gaisma sevī slēpj dažādus noslēpumus. Lai tos atklātu, skolēni nopietni un pa jokam, tika aicināti pētīt gaismas dabu un atklāt tās noslēpumus.
• Darbnīca „Spīdošā ķīmija”. Darbnīca sniedza iespēju ieraudzīt šķīdumu „auksto” gaismu un krāsainas gaismas paraugus.
“Ļoti patika gaismas demonstrējumi, it īpaši krāsu spektra ieraudzīšana caur pašgatavotu prizmu. Ieinteresēja arī ilūzijas: monētas pazušana kārbiņā ar spoguļa palīdzību, kurš aplis griežas ātrāk, melnie un baltie punkti, no nekrāsainas bildes krāsaina, u.c. Manuprāt, "nepaej garām" ļoti labi varēju izvingrināt muskuļus (arī mutes, jo visu laiku smaidīju! Sievietes, kas reklamēja karjeras nedēļu, palīdzēja man atrast īsto profesiju. Ķīmiķi manī pamodināja zinātkāri, vēlējos, kaut viņiem būtu vairāk, ko parādīt... Diemžēl ar dzejnieku un rakstnieku vārdu atminēšanu man negāja spoži,” savus iespaidus pēc pasākuma apmeklējuma atklāja Evita no 9.a.
“ Man visvairāk patika, tad, kad stāstīja par vecu zaru , kurā ir ļoti daudz ķērpju sugu un kukaiņu! Tas bija patiešām interesanti, jo liekas, kā vienā zarā var būt tik daudz dzīvības. Vēl man patika, kad darbojāmies aplī, dejojām, spēlējām spēles. Izrādījās, ka man ir "3. acs", jo es redzēju 3D attēlus, cik es sapratu, kurus redz cilvēki, kuriem ir tā "3. acs" Iemācījos atpūtināt acis. Un pie reizes pārbaudīju redzi. No šī pasākuma man par piemiņu būs mani pirkstu nospiedumi, jo bija iespēja uztaisīt pirkstu nospiedumus, tāpēc es šo iespēju nelaidu garām, ” savas domas pauda Līva no 9.c.
“ Bija ļoti interesantas darbnīcas. Man personīgi vislabāk patika darbnīca, kur stāstīja par karjeru, kādu karjeru Tu gribi izvēlēties, vai tev šī profesija tiešām ir piemērota. Esmu apmierināta, ka aizbraucu uz šo pasākumu, man visas darbnīcas ļoti patika, gribētu vēlreiz aizbraukt uz tādām darbnīcām, ” pastāstīja Emīlija no 9.b.
“Man ir liels prieks par to, ka bija šāda iespēja. Brauciens bija ļoti patīkams, pozitīvs un izzinošs.
Vislabāk atmiņā palika darbnīca, kurā stāstija par ļoti retiem un aizsargājamiem kukaiņiem. Tas likās ļoti interesanti. Nekad nebūtu iedomājusies, ka koka bluķis ir mājvieta tik daudziem kukaiņiem un, ka uz tā var atrasties vairāk nekā 20 ķērpju un sūnu sugu.
Patika nelielā izklaides pauzīte, kurā varēja izkustēties un izdancoties. Tās laikā es iemācījos spēli, kura noteikti noderēs kādās ballītēs vai pasākumos. No tā es guvu enerģiju turpmākajai dienai.
Ieguvu papildus informaāciju par gaismu,lēcām, gaismas stariem. Atausa atmiņā zināšanas no pagājušā gada. Ļoti novērtēju to, ka satiku profesiju konsultanti, kas palīdzēja man saprast par tālākajiem dzīves mērķiem.
Atbraucu mājās ar nogurumu no lielajām emocijām. Tas bija iespaidīgs un zināšanam bagāts brauciens. Paldies skolotājām, kas to noorganizēja!” savus iespaidus pauda Kristīne no 9.b.
“ Vēl mums bija iespēja piedalīties improvizācijas teātra stundā. Manuprāt, vislabāk patika „Zinātnes pilsētiņas” piedāvātais, kur varēja vērot DNS atdalīšanu, iepazīt spīdošas vielas, pārbaudīt savu reakciju, iepazīt augus, vēsturi. Ikvienam no mums bija iespēja pārbaudīt redzi, apgūt redzes vingrinājumus, pārbaudīt acis optiskajās ilūzijās un uzzināt ko jaunu par mūsu acīm. Liela piekrišana bija karjeras nedēļas ietvaros izveidotajam karjeras stūrītim. Īpaša atsaucība bija no devītajiem.
Paldies par doto iespēju iepazīt fiziku, ķīmiju, bioloģiju un citas nozares no savādāka skatupunkta, varētu pat teikt ar citu skatienu. Paldies fizikas skolotājai Lailai Vibornajai un matemātikas skolotājai Mairitai Grišulei, ” savās pārdomās dalījās Anete no 9.c.
Skolēnu iespaidus apkopoja skolotājas Laila Vibornā un Mairita Grišule